När julsäsongen närmar sig, med julklappsköp över internet, paket som ska skickas, julkort och Swish-presenter, ökar även antalet bluffar. Många bedragare ser juletider som den perfekta tiden att försöka lura folk på pengar över telefon, sms och mejl – det är mycket som ska köpas och skickas, och man är kanske lite extra godtrogen när julledigheten står för dörren.
Vi tipsar om hur du ska tänka för att undvika att bli lurad av julbluffarna.
Så upptäcker du bluff-sms
Bluff-sms har blivit allt vanligare de senaste åren och har blivit ett effektivt sätt för bedragare att lura. Fenomenet kallas ”smishing” och går ut på att försöka lura personer att lämna personlig information, bankinformation, klicka på osäkra länkar eller ladda ner skadlig mjukvara eller skadliga appar över sms.
Sms:en man får ser ofta ut som helt vanliga meddelanden. Nu i juletid handlar det ofta om paket som ska hämtas ut. Meddelandet ser ut att komma från PostNord, men kommer egentligen från en bedragare.
Upptäck bluff-sms
- Om du är det minsta osäker på ett sms: klicka inte på några länkar
- Gå igenom din orderhistorik: väntar du på ett paket? Vem ska i så fall leverera det?
- Titta på vem som är avsändare av meddelandet – är det PostNord eller en annan avsändare? Det är vanligt att bedragare lägger till en extra bokstav eller siffra i adressen, så titta noga.
- Ring företaget som uppger sig vara avsändare – de kan svara på om meddelandet är riktigt eller ett bedrägeri
- Använd PostNords app eller hemsida – stämmer paketet i sms:et överens med paketen som är registrerade för dig i appen?
- Är meddelandet en bluff? Vidarebefordra det till 7726
Bluff-samtal
Även bluff-samtal är ett vanligt sätt för bedragare att försöka lura folk. Telefonbedrägerier kan se lite olika ut, men just nu är det vanligt att man får ett samtal från en datoriserad röst. Rösten kan uppge sig ringa från polisen eller någon annan myndighet eller ett stort företag. Ofta blir man uppmanad att göra knappval på telefonen.
Dessa telefonsamtal kan se ut att komma från ett betrott telefonnummer, till exempel polisens – det kallas spoofing. Då manipulerar man ett telefonnummer så att det ser ut som att någon man litar på ringer.
Om man får denna typ av samtal ska man lägga på direkt – och absolut inte följa röstens instruktioner. En bra minnesregel är att inte lämna ut några personuppgifter eller signera något med BankID om man inte är absolut säker på vem mottagaren är.
Telekområdgivarna samlar svenska operatörer – för att stoppa bluffarna
Bluffarna över sms har blivit ett allt större problem. Telekområgivarna, en opartisk och kostnadsfri hjälptjänst för konsumenter, har lanserat ett samarbetsprojekt för de stora operatörerna, Telia, Telenor, Tele2 och Tre, för att motverka denna typ av bedrägeri. Även polisen ingår i satsningen. Projektet startade under början av året men ska nu sättas på prov på riktigt.
Gemensamt lanseras nu ett kortnummer, 7726, dit man enkelt och smidigt kan rapportera bluff-sms. Siffrorna 7726 motsvarar ordet SPAM på telefonens knappsats – ett nummer som används över hela världen. För att rapportera bluffar och bedrägerier.
Det gemensamma numret gör att fler anmälningar samlas på samma ställe, vilket ger en bättre överblick både för polisen och operatörerna. På detta sätt kan flera bedrägerifall upptäckas och samtliga parter kan agera samtidigt. Operatörerna kan blockera numret så att det inte når fram till fler kunder och polisen kan utreda brottet som ligger bakom.
Så rapporterar du ett sms som du tror är bedrägeri:
- Du får ett sms som du misstänker är ett bedrägeri
- Klicka inte på några länkar i sms:et
- Vidarebefordra sms:et till 7726