Telefonabonnemang

  • Återställ filter

Hittade 114 resultat

Senast kontrollerat i dag 2021-12-01
Senior (+55 år)
3 GB surf
44 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 89 kr/mån 89 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Senior (+55 år)
5 GB surf
95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Student
5 GB surf
95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Barn (-18 år)
5 GB surf
95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
karma mobil Senior (+55 år)
5 GB surf
99 kr/mån
Din ålder i rabatt första två månaderna
Fria samtal
0 bindning
Barn (-18 år)
8 GB surf
49 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
3 GB surf
49 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Student
8 GB surf
49 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Student
3 GB surf
49 kr/mån
Priset gäller i 8 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
2 GB surf
50 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning

Hitta bästa telefonabonnemanget

Att definiera vad som är bäst är något som vissa försöker sig på men som många inser är otroligt svårt när det handlar om just människor med olika behov. Vad som är det bästa telefonabonnemanget för dig måste utgå från vad dina specifika behov är, och först när du har en uppfattning om vad du faktiskt söker så kan du hitta det absolut bästa.

Den goda nyheten är att det nuförtiden finns gott om hjälp att få så att du slipper spendera en hel dag med att forska och läsa in dig på området innan du vet vad det är som du behöver tänka på. Vårt mål här på sidan är just detta, att hjälpa dig hitta rätt i djungeln och agera som den där bekväma vältrampade stigen som gör resan så mycket enklare.

Med hjälp av jämförelsemoduler som den du hittar här så blir det enkelt att filtrera efter dina behov och därmed snabbt få fram relevanta förslag på de telefonabonnemangen som passar just dig bäst. Det rekommenderas att du utnyttjar de tillgängliga filtren i högsta grad möjligt för att få fram dom bästa resultaten.

Hur väljer jag rätt telefonabonnemang?

Tänk igenom vilka dina behov är och använd sedan en jämförelsemodul för att få fram de relevanta förslagen för dig. Är du en person som surfar mycket, tittar på många videos eller spelar tunga mobilspel? Befinner du dig mest i stan där samtliga nät täcker bra eller har du behov av bra täckning i glesbygden eller ute i naturen? Vill du kunna ringa och skicka SMS fritt utan att behöva tänka på kostnader? Dessa är några av de grundläggande faktorerna som är värda att tänka igenom.

Andra tjänster och funktioner som kan vara avgörande för ditt val av abonnemang är till exempel möjligheten att spara surf, att ha tillgång till telefonsupport, att kunna använda eSIM-kort, eller att ha tillgång till fria MMS. Som du märker så finns det en hel del tjänster som man kan berika sitt telefonliv med, men det som vissa uppskattar kommer förstås andra tycka är helt onödigt så det är bra om du har lite koll på vad du vill betala för.

Saker jag bör tänka på när jag väljer abonnemang

Låt oss börja med att titta på månadskostnaderna. Det är inte mycket som har ändrats genom åren gällande marknadsföring. Vi ser fortfarande stora röda siffror med priser så låga att vi undrar hur det går ihop, men det är förstås ingen magi som är i verket utan som med allt annat så får man vad man betalar för, och billigt eller dyrt blir väldigt relativa begrepp. Sänkta kostnader innebär sänkta utgifter för operatören. I vissa fall kan priserna sänkas utan att kunden påverkas men i andra fall innebär detta att kunden går miste om någon tjänst eller nivå av kvalitet.

Kostar det 25kr/mån så är det högst troligt inte en konstant kostnad vi ser utan det handlar snarare om ett lockpris som syftar till att få kundens vågskål att tippa till den givna mobiloperatörens favör. Efter ett par månader återgår kostnaden till standardpriset för den typen av telefonabonnemang som det gäller, och då blir frågan i slutändan om detta abonnemanget med sitt standardpris lever upp till dina förväntningar. Med andra ord så är sådana lockpriser främst en fördel när du redan har konstaterat att det rabatterade abonnemanget är likvärdigt med eller bättre än dess motsvarigheter när man ser till originalpriserna.

Täckningen är en annan stor faktor som kan bli avgörande för ditt val av telefonabonnemang. Det finns fyra olika mobiloperatörer som har sina egna nät och dessa är Telia, Telenor, Tre och Tele2. Övriga operatörer såsom Hallon, Vimla, med flera, är så kallade virtuella operatörer vilket betyder att de hyr in sig på de andra operatörernas nät. 

Hur väl de olika mobiloperatörernas nät täcker varierar därför en del, speciellt utanför storstäderna, och därför är det alltid värt att surfa in på deras respektive hemsidor och kika på deras täckningskartor så att du vet att du har täckning där du behöver det. I tester i större städer så ligger de olika operatörerna väldigt jämnt gällande röstsamtal, SMS, samt surf på 3G-nätet, medan Telenor har prisats för att i vissa fall ha briljerat med en överlägsen hastighet på 4G-nätet.

Om du streamar mycket videos eller kör tunga onlinespel på mobilen så är det mycket möjligt att du kan märka en positiv skillnad om du har Telenor, eller någon av de virtuella operatörerna som använder Telenors nät, som operatör, medan detta troligtvis inte skulle motivera en högre avgift om du främst ringer och skickar SMS.

Vad skiljer mellan telefonabonnemangen?

Ett område som du finner stor variation inom är kundtjänst, och med billigare abonnemang är det ofta här som du förlorar kvalitet. Detta behöver dock inte alltid vara fallet då virtuella operatörer som hyr in sig på de stora operatörernas nät har möjligheten att spara in kostnader på så vis och kan därmed ändå prioritera bra kundtjänst samtidigt som dom håller ett lägre pris.

Om du tittar närmare på vad för typ av kundtjänst som de olika operatörerna erbjuder så kan det vara allt från otroligt långsam mailkontakt till telefonsupport alla dagar i veckan eller chattsupport dygnet runt. Då många av oss sällan får problem med våra telefoner kan detta lätt glömmas bort, men det kan också snabbt stjäla otroligt mycket energi och tid från dig när du väl behöver hjälpen och den knappt är befintlig.

Vad för betyg som kunder ger till de olika mobiloperatörerna är ofta kopplat till  erfarenheter av deras kundtjänster men även erfarenheter av drift och kvalitén på denna spelar in när kunder recenserar. Genom att titta på betygen här på sidan och surfa in på sidor såsom prisjakt.se så kan du enkelt få en överblick över hur bra ställning de olika operatörerna har och även läsa vad kunderna specifikt har tyckt varit bra eller dåligt med dom. Nu är det förstås så att de nöjda kunderna sällan ger sig in på sådana sajter för att uttala sig, vilket kan vara värt att ha i åtanke när du tittar på helhetsbetyget. 

Andra tjänster som kan skilja mellan mobiloperatörerna och deras telefonabonnemang är om du kan spara surf som du inte har använt, om du kan skicka fria MMS eller om du kan ringa utlandssamtal utan extra avgift. Det är sällan som en operatör kan erbjuda ett abonnemang där alla tjänster inkluderas samtidigt som de håller de lägsta priserna, så det gäller att försöka hitta balansen mellan pris och tjänster. En annan sak som kan spela in är huruvida du faller inom kategorier såsom student eller senior då flera mobiloperatörer satsar på att ge fördelaktiga erbjudanden på telefonabonnemang till dessa samhällsgrupperna.

FAQ

Telefonabonnemang utan bindningstid är det absolut vanligaste så du kan ställa ganska höga krav på erbjudanden när en operatör vill att du ska binda upp dig. Den absolut vanligaste anledningen till att man binder upp sig är att man får en ny mobiltelefon rabatterat till abonnemanget och denna avbetalar man då oftast under 12 eller 24 månader tillsammans med sin månadskostnad för telefonabonnemanget.

Vad som är bäst är helt en fråga om vad du har för behov så det är väldigt svårt att svara på utan att veta vad du söker. Surfar du mycket? Vill du ha tillgång till telefonsupport? Vill du kunna skicka MMS fritt? Tänk igenom vad du söker och använd sedan en jämförelsemodul som den här på sidan för att filtrera bland de tillgängliga telefonabonnemangen så att du får fram de relevanta resultaten och bästa förslagen för dig.

  • Det finns en hel del som man kan ta i beaktning när man ger sig in i abonnemangsdjungeln och ska hitta det som passar en bäst. Vi har först grundläggande saker såsom täckning, surfmängd och fria samtal och SMS att titta över. Annat som är värt att tänka på är vad för typ av kundtjänst som är inkluderat, är det via mail eller telefonsupport? Behöver du använda eSIM-kort? Vill du kunna spara din surf som du inte spenderar till nästa månad? 

Glöm inte att vara kritisk till priserna, dessa är ofta rabatterade och speglar därmed inte kostnaden som du kommer att ha några månader framöver. Det är rekommenderat att du först och främst ser vilka operatörer och tillhörande telefonabonnemang som passar dig och dina behov, och efter det kan du börja titta på priserna hos dessa för att se vem som kan ge dig det du behöver till bästa pris.