Mobiloperatörer

  • Återställ filter

Hittade 142 resultat

Senast kontrollerat i dag 2022-08-17
3 GB surf
25 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 100 kr/mån 100 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Inget
4 GB surf
29 kr/mån
Priset gäller i 4 månader, därefter 99 kr/mån 99 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Inget
6 GB surf
32.50 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 130 kr/mån 130 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Inget
10 GB surf
42.50 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 170 kr/mån 170 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Senior (+55 år)
3 GB surf
44 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 89 kr/mån 89 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Student
6 GB surf
47 kr/mån
Priset gäller i 3 månader, därefter 95 kr/mån 95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Tellus mobilabonnemang Senior (+55 år)
5 GB surf
47 kr/mån
Priset gäller i 1 månad, därefter 95 kr/mån 95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Barn (-18 år)
3 GB surf
47.50 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 95 kr/mån 95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Senior (+55 år)
3 GB surf
47.50 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 95 kr/mån 95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning
Student
6 GB surf
47.50 kr/mån
Priset gäller i 2 månader, därefter 95 kr/mån 95 kr/mån
Fria samtal
0 bindning

Hitta bästa mobiloperatören

För att hitta den bästa mobiloperatören bör du först sätta dig ner och tänka igenom vilka dina specifika behov är för att sedan se vilka som kan erbjuda vad du söker. När du har fastställt vad som är ett bra mobilabonnemang för dig så kommer du att få stor hjälp av en jämförelsemodul som den du hittar här på sidan för att enkelt avgränsa alternativen. Använd gärna de tillgängliga filtren i så stor utsträckning som möjligt för att få som bäst resultat genom att filtrera bort alla icke-relevanta abonnemang och erbjudanden. 

När du har fått bra koll på vilka mobiloperatörer som kan erbjuda det du söker efter så är det en god idé att kolla in recensioner av dessa. Utöver recensionerna som du hittar här på sidan så kan du även surfa in på sajter såsom prisjakt.nu (svenska) eller trustpilot.com (engelska). Ett svenskt perspektiv känns som den bästa starten då dessa recensioner oftast är från svenska medborgare vilka troligtvis har stor erfarenhet av flera svenska mobiloperatörer och svensk standard överlag. Ett “engelskt perspektiv” kan även det vara positivt när du behöver få ett mer internationellt perspektiv av mobiloperatörerna, till exempel om du vill veta hur engelsktalande upplever deras kundtjänst. 

Skillnad på mobiloperatörerna

Skillnaderna mellan mobiloperatörerna kan vara lika stora som dom kan vara obefintliga, det beror helt på vad man tittar på. Nedan kommer vi att gå igenom lite olika områden som man kan hitta variation inom så att du kan känna dig lite mer välinformerad när du väl sätter dig ner och ska göra ditt val.

Vi börjar med kostnader. Det första som du kommer att fånga din uppmärksamhet när du tittar på mobiloperatörer och jämför deras abonnemang är troligtvis priset. I röda siffror ser du otroliga erbjudanden skina och troligtvis blir du snabbt lite överraskad och exalterad innan skepticismen sätter in, och det gör den med god anledning. Låga kostnader behöver absolut inte vara negativt men ju lägre pris desto större anledning att titta lite extra på vad det är som faktiskt erbjuds. Som med billig elektronik så kan ett billigt mobilabonnemang tjäna precis det syfte som det ska tjäna, och göra det med bravur, men vi vet alla att komponenterna i maskinen är något undermåliga jämfört med dom dyrare alternativen. 

En grundläggande anledning till att vissa mobiloperatörer, och då främst virtuella sådana, kan ha lägre pris än andra operatörer är ofta tack vare lägre utgifter. Då de virtuella mobiloperatörerna hyr in sig på de stora aktörernas nät så innebär detta att de virtuella aktörerna inte har i närheten av samma utgifter för att underhålla eller expandera nätet. Resultatet av detta blir förstås att de kan prispressa och skina med otroliga erbjudanden. 

En annan anledning till att det blir billigt ligger förstås i det finstilta, det vill säga vad du får för pengarna. Du kanske får fria samtal och SMS, och kanske till och med surf som du kan spara till nästa månad, men du upptäcker så småningom att kundtjänsten är nära på obefintlig.

Vad är en virtuell mobiloperatör

En virtuell mobiloperatör är vad man kallar en operatör som inte har sitt egna nät utan som hyr in sig på de stora operatörernas nät. Exempel på virtuella operatörer är Hallon som hyr in sig på Tres nät, Comviq som använder Tele2s nät, Vimla på Telenors nät och Halebop som använder sig av Telias nät. Andra namn på virtuella operatörer är MVNO (mobile virtual network operator) eller MOLO (mobile other licensed operator).

Det finns faktiskt flera fördelar med virtuella mobiloperatörer och dessa är främst kopplade till de låga kostnaderna som de kan erbjuda för sina tjänster. Genom att hyra in sig på andra mobiloperatörers nät kan de erbjuda mer för pengarna, till exempel en låg månadskostnad som ändå inkluderar fria MMS eller en stor surfpott. 

En annan positiv aspekt kan vara att du kan få ett mer personligt bemötande när du kontaktar kundtjänst av den enkla anledningen att många av dessa mobiloperatörerna har färre kunder och kan därför spendera mer tid på de kunder som kontaktar dom. Vissa virtuella operatörer som Comviq är dock väldigt väletablerade och bjuder då kanske främst på billigare priser än de icke-virtuella aktörerna.

Jämföra mobiloperatörer

När du jämför mobiloperatörer så finns det en hel del som man kan ta i beaktning. Vissa operatörer kanske har specialiserat sig på att ge bra erbjudanden till studenter och seniorer medan andra operatörer satsar stenhårt på den bästa kundtjänsten eller det snabbaste 4G-nätet. 

Börja med att se över vilka operatörer som kan erbjuda det som passar just dig, för dessa är säkerligen flera, och titta sedan över utlåtanden av operatörerna i form av recensioner både här på sidan och på andra sidor såsom prisjakt.nu.

Varför skiljer sig priserna mellan operatörerna?

Vad för priser som de olika operatörerna kan erbjuda handlar mycket om vad dom har för kostnader för underhåll av sina tjänster. För de stora icke-virtuella mobiloperatörerna handlar detta till stor del om att de behöver underhålla och även kontinuerligt utöka sina nät så att de alltid är i spetsen av utvecklingen. Här talar vi till exempel om hastighet på 4G-näten och om det nyligen anlända 5G-nätet som kommer att sätta stor press på de olika operatörernas ekonomi och kapacitet.

Andra faktorer som påverkar priset är vad verksamheten i övrigt kostar, till exempel personal, lokaler, med mera. En väldigt stor operatör kan till exempel ha väldigt många kunder och därmed en väldigt omfattande telefonsupport med hundratals anställda, speciellt om dom även erbjuder andra tjänster utöver telefoni. Andra mindre aktörer kan däremot ha personal för telefonsupport som arbetar hemma eller med få personer i små lokaler. 

I många fall så tycks det vara dom virtuella operatörerna som vinner som mest på de stora mobiloperatörernas satsningar, men samtidigt bör man ha i åtanke vilken tyngd de stora företagsnamnen kan ha i kontrast till de små aktörerna som till synes dyker upp från ingenstans. Medan vissa kunder kanske väljer mobiloperatör efter noggrann research så kommer det vara andra kunder som främst väljer baserat på förtroende för en viss operatör.

En till sak att tänka på är att man kan bli något lurad om man inte är van vid mobilabonnemangens djungel är att dom flesta mobiloperatörerna använder sig av lockpriser för att få in kunder, för att sedan inom några månader höja priserna till standardavgift. Detta behöver förstås inte vara något negativt då operatören i fråga kanske erbjuder exakt samma saker som en annan operatör till precis samma pris, och då är det helt enkelt så att du har sparat in några hundralappar på dom månaderna i utbyte mot att du valde den operatören. I andra fall kan det däremot vara så att operatören gärna vill locka in kunder med väldigt låga priser då denna operatören annars har mindre att erbjuda för samma pris som dennes konkurrenter.

FAQ

Detta är en svår fråga att svara på då allt handlar om behov och vad man mäter när man definierar vad som är bäst. En mobiloperatör kan ha väldigt generös surf och fria MMS medan en annan operatör kan ha extraordinärt bra kundtjänst. Det optimala är förstås om man kan hitta den operatören som får högst poäng i flest kategorier, men då tillkommer troligtvis en av de högsta månadsavgifterna också, vilket kanske skulle innebära att du betalar onödigt mycket för tjänster som du inte behöver.

En virtuell mobiloperatör är en operatör som inte har sitt eget nät utan som istället hyr in sig på de stora operatörernas nät. Som företagskund så innebär ett samarbete med en icke-virtuell operatör med eget nät att man kan få bättre priser, förutsatt att man själv som företag är stor nog. För privatpersoner så tjänar man däremot ofta på att använda virtuella operatörer som leverantörer istället då dessa tack vare lägre utgifter kan pressa priserna mer än de icke-virtuella.

En stor anledning till detta kan vara att det är en så kallad virtuell operatör vi pratar om då dessa kan pressa priserna som resultat av att de hyr in sig på andras nät och därmed slipper många utgifter för underhåll och expansion av nätet. En annan anledning kan vara tillfälliga lockpriser eller att de helt enkelt har skalat bort en del tjänster för att pressa ner priserna.

I dagsläget är det inte så många mobiloperatörer som använder sig av bindningstid av den enkla anledningen att många kunder inte är villiga att binda upp sig om det inte är en direkt nödvändighet. Den vanligaste anledningen till att man har bindningstid nuförtiden är att man samtidigt köper en mobil på avbetalning, oftast under 12 eller 24 månader, och då binder man upp sig i utbyte mot att  man får köpa mobilen rabatterat. Man har dock alltid möjligheten att betala av den fulla summan direkt istället för under de angivna månaderna, vilket är bra om man till exempel inser att man vill byta operatör medan man betalar av en mobil med mobilabonnemang. 

När vi direkt tittar på landsomfattande täckning så är det Telia och virtuella operatörer som använder deras nät, såsom Halebop och Fello, som har bredast täckning. Telias tidigare statliga nät täcker väl även ute i glesbygden där många operatörer ogärna spenderar pengar på utbyggnad. Tittar vi däremot på hastighet på mobilnätet så är det Telenor som ofta har hyllats för att ha ett av Sveriges snabbaste nät där de i vissa fall har skinit med så mycket som 85% bättre hastighet på 4G-nätet. På 3G-nätet tycks det däremot vara ett dött lopp mellan de olika operatörerna, liksom när det gäller hastighet för röstsamtal.